woensdag 15 november 2017

Jaagpad.

We fietsten dus in België en daar maak ik nog maar eens een blogje over. We reden langs HET KANAAL BOCHOLT-HERENTALS en dat is echt zo mooi. Heerlijk rustig, mooie kleuren in deze tijd van het jaar en wat te denken van zo'n vriendelijke tekst op het PAD. Een jaagpad is een pad langs een kanaal of rivier dat werd gebruikt om schepen vooruit te trekken. Dit wordt jagen genoemd en werd gedaan bij ongunstige wind en tegenstroom. Gewoonlijk door een paard met begeleider, maar soms met mankracht. Voor grote schepen gebruikten men natuurlijk meerdere paarden. We reden wel vaker over zo'n pad, ook in Frankrijk, en het is er altijd goed toeven. Leuk dat men daar nu kan recreëren evenals op de paden die aangelegd worden op oude spoorlijnen, ook zo'n goed idee. Nou ik denk wel dat we er nog eens terug gaan, misschien in een ander seizoen.

10 opmerkingen:

  1. Wij hebben op diverse plekken in Frankrijk ook prachtig kunnen fietsen over oude tram en spoorbanen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik weet waarom er staat "het jaagpad is er voor iedereen". Op zondagochtend word je op die jaagpaden van je sokken gereden door hele ploegen wielertoeristen... hier worden die al "wielerterroristen" genoemd. In volle snelheid sjezen die over die paden. Levensgevaarlijk. Wel heel mooi daar hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop op veel meer foetspaden, door heel Europa. Gelukkig zie je ook in Frankrijk en Spanje ook steeds meer mogelijkheden. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat is mooi. Een pad over een oude spoorlijn zag ik nog nooit, maar dat lijkt me geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is daar mooi hé toos, ik rijd er ook weleens als we gaan wandelen, en ik binnendoor wil om de mooie kleuren van het blad te zien,
    schitterend

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed, die tekst! Je foto rechts is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De meeste jaagpaden die ik ken, zijn alleen verhard.
    Wat een mooie omgeving is het daar, hè? Wij hebben er ook graag en veel gefietst. Deze tijd van het jaar is wel bijzonder met die gekleurde bladeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons in Franse omgeving worden van veel oude spoorwegtracés fietspaden gemaakt. Heel mooi langs de rivier de Eyrieux bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen