dinsdag 23 september 2014

C'est la convivialité qui me manque.

Eens in de twee weken houd ik me, samen met nog iemand, bezig met de Franse taal. In de winter komt zij meestal naar hier, maar als het weer het toelaat fiets ik naar haar. Wanneer ik de achterdeur openmaak komt me dan regelmatig de geur van vers appel/kruimel gebak tegemoet. Een tijd geleden lag er ook een cadeautje bij voor m'n verjaardag. Het kookboekje "Apéritifs dînatoires", in het Frans natuurlijk. Ik heb er een recept uit geprobeerd omdat ik nogal wat appels had gekregen uit de tuin van mijn broer. Hier het vertaalde recept.
Appel/dadel chutney.
2 kg appels - 3 uien - 1 stuk verse gember van 2,5 cm - 250 gr dadels - 1 liter ciderazijn - 500 gr suiker - 1 snufje kaneel - 1 snufje mosterd zaad ( poedervorm )
Schil de appels en haal het klokhuis eruit en snij ze in blokjes.
Schil de uien en snij ze in dunne plakken.
Schil en rasp de gember.
Ontpit de dadels en snij ze in tweeën.
Doe alle ingrediënten in een grote pan, breng aan de kook, vervolgens het vuur temperen en laat alles ± 1.30 min op een zacht vuur koken.
De chutney moet dik en plakkerig zijn. Roer vaak zodat het niet aan de pan gaat zitten.
Schep alles in gesteriliseerde glazen potten en laat op z'n kop afkoelen.
Serveren met bijv. koud gevogelte.
Ik heb het al geproefd en vind het lekker dus als we na de zomerstop weer beginnen ( ik heb de gezelligheid gemist ) kan ik met een gerust hart een potje voor haar meenemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten