vrijdag 28 februari 2014

Knolselderijsoep

Knolselderij kocht ik voorheen alleen wanneer ik het nodig had voor in de erwtensoep, maar dat gaat nu vast wel veranderen. Toen ik laatst weer eens "snert" had gemaakt en er een flink stuk knolselderij overbleef, viel er diezelfde week een krantje in de brievenbus met daarin dit recept. Meteen geprobeerd en hij gaat in de map "bewaren". Je hebt nodig:
25 g boter.
1 ui ( fijngehakt ).
400 g knolselderij ( in blokjes ).
100 g kruimige aardappel ( geschild en in blokjes ).
500 ml tuinkruiden of groentebouillon ( tablet ).
100 ml slagroom of kookroom.
8 sneetjes wit stokbrood.
75 g gorgonzola.
1 eetlepel fijngehakte verse peterselie.
Smelt de boter en bak de ui 2 minuten op laag vuur ( zorg dat de ui niet kleurt ).
Schep de blokjes knolselderij en aardappel erdoor.
Voeg de bouillon toe, breng aan de kook en laat alles op een laag vuur in 20-25 min garen.
Pureer de soep met een staafmixer en wrijf de soep evt, boven een schone pan, door een zeef.
Bewaar de soep evt. tot gebruik in de koelkast.
Roer vlak voor het serveren de room door de soep en breng de soep aan de kook.
Proef en breng op smaak met peper en zout.
Rooster intussen de sneetjes stokbrood onder de grill lichtbruin.
Beleg het stokbrood met de gorgonzola en laat de kaas onder de grill in 1-2 min. smelten.Schep de soep in de kommen, leg de sneetjes stokbrood erop en strooi de peterselie erover.
Ik gebruikte i.p.v slagroom, crème fraîche en i.p.v wit stokbrood, versgebakken speltbrood en de gorgonzola verving ik door roquefort omdat ik al die ingrediënten al in huis had.
Maar bovendien is het leuk om je niet star te houden aan dat wat is voorgeschreven.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten