zondag 1 september 2013

Petits moelleux au chocolat.....

.....of zoals men het hier op de kaart heeft staan als "Chocopassie". Alweer maanden geleden kregen wij deze dinerbon en vorige week hebben we daar gebruik van gemaakt ( dank PSBB ). Heerlijk tapas gegeten en dit hadden we gekozen als toetje, mmmmmmm. Tijdens onze vakantie in Frankrijk stond het op de kaart op de camping en hebben we er ook al van gesmuld ( hoe zo aangekomen ? ). Ik herinnerde me dat ik zo'n recept in het kookboekje ...20 minutes chrono...had gezien ( dank l'autre Toos ) en dus heb ik het gisteravond gemaakt.
Ingrediënten voor 6 personen .
6 eieren.
240 gr. donkere chocolade.
135 gr. suiker.
100 gr. zachte boter.
 45 gr. meel.
extra boter voor de 6 Ramequins in te vetten.
Verwarm de oven voor op 200º. Vet de ramequins in met boter.
De eiwitten scheiden van de dooiers en alletwee apart stijfkloppen.
Laat de chocolade met de suiker au bain-marie smelten.
Van  het vuur afnemen als het gesmolten is en het eigeel al kloppend toevoegen.
Daarna de zachte boter en het meel.
Het stijfgeklopte eiwit voorzichtig door de chocolade massa scheppen.
Vul de ramequins, zet ze in de oven en bak ze 11 minuten op 200º.
Haal ze uit de oven en serveer ze direct in de ramequins.
Zet er een bordje onder en geef er een servet bij want de ramequins zijn heet.
Tip : gebruik chocolade met een hoog cacao gehalte. Vanaf 60 % is bruikbaar, maar 70 tot 80 % is ideaal. Ik gebruikte Fairtrade Max Havelaar Bio+. Puur 72 %.
Probeer het, jammie !!!

1 opmerking: